стиймпънк
сн.: Царевец вести

Чудомир Драгнев – самоук стиймпънк скулптор и ментор на начинаещи творци

Метални насекоми, роботи и парни локомотиви разчупиха пространството край великотърновската ХГ „Борис Денев“ преди седмица. Около 20 бяха металните скулптури в стил стиймпънк*, които бяха представени в изложба, дело на няколко творци, обединили се под името Looneytools.

Те участват в български и чуждестранни артистични фестивали, където показват своето нестандартно и уникално творчество от метал. Изпълняват поръчки за интериорен дизайн, за скулптури и мебели. Работилницата им дели огромното пространство на старата Стокова борса „Зимница“ в столицата с още няколко ателиета, формирайки сдружението Culture lab. Целта, която са си поставили, е да популяризират некомерсиалното изкуство, партнирайки си с творци от различни сфери, както и да подпомагат начинаещи артисти.

За интересния стил, съчетаващ романтично-фантастична красота с индустриалния прогрес на 19 век, и развитието му у нас си поговорихме с главното действащо лице на артистичната група от София – Чудомир Драгнев. Как един маркетолог с интереси към билогията и химията започва да прави изкуство от метал и дори обучава други хора, как вижда себе си в близко бъдеще, разказва Чудомир:

 

Какво те тласна към провокативното стиймпънк изкуство?

Преди време работех в една фирма, където от скука се научих да боравя с машини, с които никога не съм мислил, че ще мога. Там почивките бяха по 3-4 часа. От чудене какво да правя, помолих собственика да ме запознае с другия си бизнес и да ме научи да работя с тия машини, за да мога да съм полезен евентуално и в друга сфера.

Понеже винаги съм харесвал такъв тип провокативни работи, но знам, че нито мога да рисувам, нито ми се удава с глината, започнах да изработвам сам различни скулптури, но с помощта на машини. Оказа се, че явно мога да рисувам с метал. Започнах на майтап и понеже бях много възхитен от нещата, които ми излизат от ръцете, продължих. Първите бяха основно моторчета, нещо лесно. Постепенно стигнах и до първата си изложба в една галерия преди години. Увлякох се и то така, че вече имам 7-8 ученици и 2-3 работилници.

Иска ми се това да стане като тенденция – хората да обръщат внимание на този тип изкуство, специално на подаръчната част. Напоследък това са ни най-готините клиенти, които явно имат и възможности, и акъл в главата, да ти кажат 3 месеца по-рано какво искат да им се направи.

Какъв тип са клиентите ти? 

Работя основно с български клиенти. Все повече от тях не търсят нещо, което го има навсякъде. Примерно са ме питали за чарджър бокс /англ. charger box/ – за зареждане на телефони по заведенията, като искат да му се направи кутийка с името на бара съответно, да прилича на акумулатор… Така клиентите започват да си отварят въображението.

Коя е най-мащабната композиция, която си правил?

Един охлюв с размери 6,5/3 м, който беше част от представяне на Fireter в Бургас. Всъщност това е един страхотен пример за колаборация на хората в нашата фабрика.

Как се развива течението стиймпънк в България?

То е познато най-вече с дрехи и бижута в този стил. Все казвам, че това изкуство е едно прекрасно минало, което няма бъдеще. И то май така си и стана у нас, просто в България има неща, които не тръгват. Някои световни тенденции тук някак не успяват да се прокарат, не се възприемат. Няма и много творци, занимаващи се сериозно със стиймпънк, буквално от всяка държава сме по един-двама.

Разкажи за хората, които обучаваш?

Те са между 25 и 38 години, напредват много бързо. Работя и с хора от Академията /Националната художествена академия в София – бел.ред./, обучавам студенти, изкарвам ги нива над това, което могат колегите. Помагам им да добият свой стил и да работят с уникални материали. Разполагам с части, които ги няма в други работилници.

Обучителният процес много ми харесва, бих искал за в бъдеще с това да се занимавам.

Преди време работихме и с един ВУИ /възпитателно учебен интернат/, бивше ТВУ. Колаборирахме се с един от хората, занимаващи се с децата. Ходих да им показвам как да си направят табела с надпис „Природата наш дом“, да си я изработят от скрап. Обмислям идеята след време да стана ментор на такива деца, да имат друга възможност след тая присъда, която са получили. Да не се занимават с глупости, а да видят, че може и нещо друго да се прави.


*стиймпънк /англ. steampunk/ – поджанр на научната фантастика, който включва в себе си различни технологии с естетически дизайн; вдъхновен е от парните машини, използвани по време на т.нар. индустриална революция, от края на 18 век и началото на 19 век; изразява се чрез ретрофутуристични изобретения; превръща се в субкултура, намираща приложение в изкуството, модата, архитектурата.

***

Последвайте „Царевец вести“ във „Фейсбук“

fb-share-icon20
Tweet 20

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*